Pisco! - Reisverslag uit La Serena, Chili van Anneke en Vince Rijsemus - WaarBenJij.nu Pisco! - Reisverslag uit La Serena, Chili van Anneke en Vince Rijsemus - WaarBenJij.nu

Pisco!

Door: Anneke & Vince

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Vince

01 Juni 2011 | Chili, La Serena

Hola,

Zijn we weer, want we hebben een beetje catching up to do. We zijn namelijk al verder dan dit blog doet vermoeden, maar we lopen al weer een stukje in.

Maar ja, we gingen naar het noorden voor Zon, Zee en Strand en na een busreis van 2 uur stonden we dan stil op een busstation. Na een half uur wachten ging Ann toch maar eens vragen wat er aan de hand was: "Panne". Nou, dat woord kennen we wel, en zo kwam het dat we nog 2 uur moesten wachten tot de nieuwe bus uit Valpo was gearriveerd. Score punt één! We hadden zon! Dit betekende wel dat we twee uur later dan geplanned in La Serena aankwamen. Daar liepen we gelijk tegen Emely aan, een Amerikaans meisje, dat ons meteen uitnodigde om de volgende dag mee te gaan op een toer. 's Ochtends om 7 uur opgehaald worden voor een tocht naar Elqui Valley en 's avonds een observatory, sterren kijken.

Die ochtend moesten we er al weer vroeg uit en ging ik met zes vrouwen de hort op! 4 Amerikanen, een duitser en mijn wijfie. Lekker in een busje zitten en daar hebben we geleerd dat je binnen 1.5 uur rijden vanaf de kust 3 klimaten hebt, zeeklimaat, mediteraan klimaat en woestijn. In die tocht kwamen we langs een authentieke Pisco Distillerij. Pisco is de local drank en dat ligt tussen wijn en brandy in. Het mag niet langer dan drie jaar liggen, want dan is het brandy. Ook zijn we langs een museum van een chileense nobelprijs winnares voor de literatuur gekomen. Ze heeft daar namelijk ook een keer een wind gelaten, dus dan moet er een museum komen. Totaal niet boeiend dus. De rest van de toer was overigens wel gezellig maar tegen de middag werd het bewolkt, en helaas ging de star-gazing dus niet door. Bummer!

In plaats daarvan besloten we maar om lekker met zijn allen te koken, maar eerst moesten er boodschappen gedaan worden en dat deden we bij de Jumbo. En hier doet dat ding zijn naam eer aan. Hij is groter en uitgebreider dan de Wallmart, volgens de Amerikanen en je kon er dus ook echt alles kopen. "Shall we split up?" Me: "No, I just hold on to the cart so I don't get lost".
Na een overheerlijke maaltijd en wat Corona's zijn we dan maar richting bed gegaan om lekker lang uit te slapen.

We hadden die ochtend op de toer gehoord dat er dit weekend een Rodeo was in La Serena en omdat we toch ook wat cultuur wilde snuiven en we al hadden gehoord dat het in ieder geval niet de bedoeling is om de koe te doden leek ons dit wel een leuk uitstapje.
Rond een uur gingen we dan die kant op en om twee uur begon het dan. En het was interessant. Het is de bedoeling om met twee gauchos een koe te drijven en die dan degen een border aan te kwakken. Die border heeft een stootkussen maar echt zachtzinnig gaat het er niet aan toe. En als ze dat dan was gelukt kregen ze soms punten, soms niet. Zo gebeurde het dat wij dachten het spelletje door te hebben en zachtjes te applaudisseren als we dachten dat er een punt gemaakt was, om daarna boze blikken van locals te zien, zero puntos. Na enige navraag bleek dat de Chilenen eigenlijk ook de regels niet weten, want niemand kon ons uitleggen hoe het nu precies zat.
Na de wedstrijd had er dan toch iemand gewonnen en kwam de prijs uitreiking. Buiten het kado dat ze kregen deden ze een heel leuk dansje met zakdoekjes. Super lachen!
Toen we weer terug kwamen in het hostel en bleek dat we die avond weer geen star-gazing was, kwamen er twee (andere) amerikanen en een kiwi terug van de toer die wij die dag ervoor hadden gedaan. We hadden ze overigens die avond ervoor ook al ontmoet, en ze nodigde ons uit om samen de flessen Pisco, die zij hadden gekocht, soldaat te maken. Daar zeggen wij geen nee tegen, en zo kwam het dat de kiwi een verhaal ging vertellen: "This time I went to a banana-conference..." en dat is alles wat die goede man kon vertellen, een conferentie over bananen gaat natuurlijk nergens over. Hij probeerde zijn verhaal nog te redden door te zeggen dat ieder fruit zijn eigen conferentie heeft, zelfs de kiwi, maar het kwaad was al geschied.

De volgende dag was onze laatste in La Serena. Anneke heeft samen met Pacho, de man van de eigenaresse, sandalen gemaakt van leer. Super cool natuurlijk, en ze is er dus ook met recht trots op.
Daarna hadden we om 18:00 de overnight bus naar San Pedro de Atacama. Daar zitten we nu lekker en onze avonturen daar lees je in ons volgende verslag. Ik kan alvast verklappen dat we al een 3-daagse trip richting Bolivia hebben geboekt, dus op die manier gaan we vrijdag deze plaats verlaten. Wat we voor de rest hebben gedaan lees je misschien morgen al, anders na onze trip richting Bolivia.

Oja, de huishoudelijke mededeling: Ellie had het beste antwoord, dus die mag de prijs in ontvangst gaan nemen.

Voor nu: Hasta luego!
Anneke en Vince

• 01 Juni 2011 - 20:57

Nicole:

Succes met de reis naar bolivia!!

• 01 Juni 2011 - 21:25

Ellie:

Yes, die houd ik nog tegoed, al zou ik ze natuuelijk best willen komen halen! Wel graag een kus van allebei!
    Hier is nu een cucumber-conference, veel zieken en enkele doden in Duitsland mogelijk door komkommers! Durex is er direct op in gesprongen met komische reclame......
    En dan nu op naar het Titicacameer? Ik verheug me alweer op mooie plaatjes!
    Goede trip en veel plezier!

• 01 Juni 2011 - 22:00

Liz:

Gave foto's zitten erbij, hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 02 Juni 2011 - 09:16

Jill:

Klinkt goed. Mochten jullie niet meer schrijven voor Bolivia, veel plezier daar!
    Liefs Jill

• 02 Juni 2011 - 09:28

Serena:

Wat een mooie verhalen allemaal weer! En vooral goed om te horen dat jullie naar La Serena zijn geweest ;-) Aan de naam te horen, moet het vast een leuk plaatsje zijn geweest :-P In ieder geval zien de sandalen er erg mooi uit die je daar gemaakt hebt Ann! Heel veel plezier op het vervolg van jullie reis! Geniet van Bolivia en ik kijk er nu al naar uit om jullie volgende verhalen weer te lezen! X

• 02 Juni 2011 - 11:14

Wim:

Coole foto's weer!
    Nog op een paard gezeten bij de rodeo ?
    Sandalen maken is wel gaaf, toch ?
    Veel plezier met de volgende trip.
    Nog 45 dagen avontuur voor de boeg !

• 04 Juni 2011 - 10:01

Mirella:

Hihi, wat een heerlijk geconcentreerd bekkie heb je toch An als je iets aan het doen bent! Zit weer heerlijk te genieten! Enne, jullie kaart is aangekomen hoor. Hij hangt prachtig op het bord! Geniet lekker. Dikke kus

• 05 Juni 2011 - 12:37

Ans: