Water, water, water.... - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Anneke en Vince Rijsemus - WaarBenJij.nu Water, water, water.... - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Anneke en Vince Rijsemus - WaarBenJij.nu

Water, water, water....

Door: Anneke & Vince

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Vince

27 April 2011 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Hola Chicos,

We hadden beloofd om weer een verslagje te plaatsen, maar ja, er kwam weer allemaal leuks tussen door. Inmiddels zitten we dus alweer een stukje verder dan waar dit over gaat. Aan het einde weet je waar we nu zitten en het is een spanningsboog, o zo groot :).

Maar ja, waar waren we gebleven. O ja, in Buenos Aires. Op onze laatste dag daar, nadat we uitgechecked waren en onze bagage in de storage hadden gegooid, zijn we nog richting Boca geweest. Een bijzonder kleurige buurt. De truck is alleen om er te komen. Het is een toeristische atractie midden in de niet al te goeden wijken, maar dat wisten wij (uiteraard) veel te laat. Vol goede moed gingen we op weg, want om het in mijn eigen woorden te zeggen, Boca ligt om de hoek! Dat is ook zo, maar dus niet dat stuk waar we moesten zijn. Op deze goede vrijdag was, zoals jullie al weten, alles wederom dicht en rustig op straat. Er was dus weer eens geen kip te bekennen en moederziel alleen liepen wij langs gesloten winkels. ("Weet je zeker dat dit de goede wijk is Vince?"). Maar ja, toen we een verlaten haven waren gepasseerd raakte wij in een kleine jubelstemming. Toeristen!
Die stemming sloeg na ongeveer 10 minuten om naar: TOERISTEN@&^%$^! Met bussen tegelijk werden ze afgezet en goede vrijdag half twee is druk, laten we zeggen dat we niet de enige waren. Deze wijk, Boca, is heel anders dan de andere wijken in BA, maar de foto's zeggen daar genoeg over. (Er komt ook een of andere voetballer vandaan, beetje Pluizig is ie wel).

's Avonds mochten we dan voor het eerst in de bus naar onze volgende bestemming, Iguazu. Vol spanning wachten wij op onze bus op Ritero, waar onze Taxi-chauffeur ons had afgezet. (Go Inside, don't stay in front of it!) We waren eigenlijk op alles voorbereid, een krakkemikkig ellendig aparaat tot een toeringcar in Nederland, maar niks is minder waar. Je rijd gewoon in alle luxe rond. Business class in een vliegtuig is er niks bij! Stoelen die bijna volledig kunnen liggen en waar de NS (1e klas) nog een puntje aan kan zuigen, een stewardess (die tot vreugde van Anneke zowel een avondmaaltijd, een ontbijt als een lunch kwam brengen) en een in-drive-movie. Overigens regende het wel de hele dag (die busreis duurde 17 uur) en we hielde ons zelf voor, alles wat vandaag valt, valt morgen niet.

Maar ja, uitgerust en al kwamen we in Iguazu aan en we hebben de rest van deze stille Zaterdag in alle stilte doorgebracht. Rondgelopen door het dorp, wennen aan de hitte (28e graden is in een subtropisch klimaat OOK warm) en kijken hoe we in hemelsnaam bij de Falls moesten komen. (Vrouwtje van het Hostel: "You can book all trips at our place, it is really cheap, like 40 pesos per person!").

De volgende dag gingen we dan naar de Argentijnse kant van de Falls. Tussen de Locals hadden we onszelf in een bus gehesen en voor 15 pesos per persoon waren we klaar. Overigens waren we niet de enige toeristen in die bus, dus van een Local bus kunnen we nauwlijks spreken. Hij was wel erg el Practico.

Maar ja, de Falls. Amazing! Eigenlijk weinig woorden om die te bschrijven. Ik stel voor dat jullie al zuchtend en steunend die foto's bekijken en met ons meegenieten.
Wel noemswaardig is dat wij foto's hebben kunnen maken zonder al te veel toeristen erop! Valery bedankt voor die tip! (O, en het was gewoon redelijk rustig die dag, bleek later). En zoals Anne Lieke al meld in haar antwoord (Ja, die lezen wij, en vinden wij allemaal erg leuk!), de racoons! Ze lijken lief, maar zijn alleen maar uit op je eten! Ellendige beesten.

De dag daarna zijn we naar de Braziliaanse kant van de watervallen geweest. Dat park is groter (in echte vierkante kilometers dan, qua beleving niet echt), maar anders. Je gaat er met de bus doorheen. Lopen is geen optie tot je bij de "trail" bent. De route langs de watervallen.

Het is moeilijk te zeggen welke van de twee kanten mooier is, Argentinië is van dichtbij, Brazilië geeft je een overview van de hele waterval. Wel hadden wij het geluk dat toen we aan de Braziliaanse kant waren, we zagen dat het in Argtentinië héél druk was. We zijn deze keer dus blij dat we het advies van zo ongeveer iedereen in de wind hebben geslagen. Beide kanten was voor ons rustig en we hebben genoten ervan.

Oja, tijdens deze dagen hebben we ook nog onze volgende reis geplanned. Inmiddels hebben we een dag vliegtuig zitten er op zitten en zijn we aangekomen in de meest zuidelijke stad ter wereld. De stad waarvandaan de meeste schepen richting Antartica vertrekken. We zijn van 28 graden naar 2 graden gegaan. We zijn in Ushuaia!

Tot de volgende post,
Hasta Luego,
Ann en Vince

• 27 April 2011 - 06:05

Mirella:

Alleen maar pure jaloezie hier vanaf mijn plekkie achter mijn bureau! Geweldig jongens!!!
    Enne Vince, vanmiddag effe terugvliegen als het kan, of je telefoon aan. Nu zit ik in het ER overleg.... Kan nooit de bedoeling zijn.... ;)
    Geniet lekker verder skatties!
    XXX

• 27 April 2011 - 06:44

Maria:

Een werkdag kun je niet leuker beginnen als met een reisverslag en foto's van jullie. Echt fantastisch. Heel fijn dat het reizen tussendoor ook erg meevalt. Wat hebben jullie mooie dingen gezien en het filmpje is ook er mooi. Het lijkt me dat je oordopjes nodig hebt als je dichtbij staat.
    Nu op naar het ijs. Als je dit leest heb je waarschijnlijk al een gletsjer gezien. Zie nu al uit naar de foto's die jullie daar gaan maken. Nog heel veel plezier en blijf genieten.
    xxx jes ook van Hans

• 27 April 2011 - 07:17

Eef:

ik wil ook!!! wat klinkt het bij jullie allemaal supergaaf!!! en het filmpje en de foto's onderbouwen dat!!!
    ik ben superjaloers hier vanachter mijn computertje...
    enjoy!!
    XX

• 27 April 2011 - 09:20

Willemijn:

Heerlijk hoor jongens! Wat een prachtige foto's ook!!
    Blijf genieten (en verhalen schrijven),
    Liefs Willemijn

• 27 April 2011 - 12:09

Sandra:

Jeetje zeg, volgens mij zijn jullie goed aan het genieten daar! Erg herkenbaar allemaal...ben wel een klein beetje jaloers!! Kijk uit naar jullie volgende verslag.

Liefs!

• 27 April 2011 - 17:33

Nicole:

Heej schatten,
    Ziet er nice uit!!!! Dat is me nog eens een waterval, die wil ik ook nog weleens in het echt zien. Mooie foto's en filmpje. Jullie hebben een bandje om.. volgens mij zitten jullie all-inclusive in hotel in plaats van hostel. Veel plezier in de kou, hopelijk houden de fleece-vesten en windjack jullie warm. Enjoy!!!!!!!!!!
    kus

• 28 April 2011 - 16:39

Wim:

Heej vakantiegangers,
    Leuk verslag. Moet je je beroep van maken. Plaatsen bezoeken in ZA :-)
    Water genoeg daar. Geniet ze en blijf ons verrassen met mooie foto's en
    een video zo op zijn tijd.
    xxxxxx